Fredag 28. august 1987 skjedde det spennende ting, som ikke så svært mange dampentusiaster fikk med seg. NJK, NSB, Norsk Hydro og Telemarkreiser samarbeidet om en "skrytetur" med veterantog fra Oslo, D/F Ammonia over Tinnsjøen og Rj.B.-lok fra Mæl til Rjukan. Turen gikk for inviterte gjester fra reiselivsbransjen og pressen. Dette arrangementet hadde jeg selvsagt merket meg, så guttungen og jeg dro fra Bø til Notodden for å få med oss noe av denne happeningen.
Damplokomotiv 26c 411 har nettopp ankommet Notodden stasjon med veterantog.
Et lite opphold på Notodden før turen fortsetter opp til Tinnoset.
Toget har kommet til Tinnoset og passasjervognene er satt i spor 1. Før de kan skiftes om bord på Ammonia har 411 en jobb å gjøre.
Ammonia hadde med et par Kbps-vogner med kunstgjødsel fra Mæl, og disse må trekkes i land.
En dag litt utenom det vanlige for fergepersonalet.
Det var nok temmelig mange år siden sist det ble brukt damplok til fergeskiftingen på Tinnoset. Dette var en spesiell opplevelse.
Kaptein Ole Johnny Aas stiger i land i sin fineste skrud.
Trevognene rennes om bord.
Det går ganske sakte, og det følges godt med, både av fergepersonalet og inviterte gjester på losjeplass oppe på brua.
Så er siste vogn på vei ned mot Ammonia.
Folk fra Ammonia og Rjukanbanen. Båten er klar for overfarten til Mæl.
D/F Ammonia bakker ut fra Tinnoset.
411 på Tinnoset. Lokomotivfører er Frank Larsen.
Så var det bare oss igjen. Mens det vanket kanapeer og champagne ombord på Ammonia, hadde vi det ganske brukbart på Tinnoset med matpakke, cola og kaffe.
Tilbake til menyen