El 14-lokomotivene

El 14 har vel aldri vunnet noen pris for genialt design med sitt kasseaktige utseende, men det ser da greit nok ut, og etterlater ingen tvil om at det er et kraftig lokomotiv. Gjennom årene har lokomotivtypen til nå hatt fem forskjellige fargesettinger; «gammel», «mellom», «ny», NSB gods og CargoNet, med diverse logoer, og numre i forskjellige størrelser plassert både til høyre og venstre på fronten. Her er et utvalg bilder av samtlige 31 el 14-lokomotiver, tatt i løpet av flere år.

14.2164 med skiftevogner på Tinnoset 5. august 1988.

14.2165 med Et 76 på bru over Nybuelva mellom Øysteinstul og Hjuksebø 15. mai 1989.

14.2166 med Et 71 passerer Tjønnås 23. desember 1989.

14.2167 med Ht 701 passerer Tjønnås 27. desember 1987.

14.2168 med Gt 5806 passerer Sira stasjon, som har fått ny forskriftsmessig plattform, 12. juni 2001.

14.2169 med Gt 5413 ved Tveitan hp. på Bratsbergbanen mellom Hjuksebø og Notodden.

14.2170 som ekstra forspannslokomotiv i Gt 5805 mellom Hellvik og Vatnamot 24. mai 1991.

14.2171 med tømmertog passerer Skøyen stasjon 15. mai 2001. Prøvedesign for «NSB Gods»? Lokomotivet har ikke de gule og svarte firkantene i frontene og på sidene, og logoen står til venstre på sidene, som heller ikke ser svarte ut, men grå, men det kan være at lyset bedrar.

14.2172 i fergeskifting på Tinnoset 10. juni 1988.

14.2173 med Gt 5802 passerer Ualand stasjon (krysser Rt 709) 23. april 1991.

14.2174 med skiftevogner på Tinnoset 11. januar 1991.

14.2175 med Gt 5807 på Nordagutu stasjon 25. mai 1988.

14.2176 har ankommet Tinnoset. med godstog 12. desember 1990.

14.2177 med godstog passerer Tjønnås 24. mars 2005.

14.2178 med Gt 5813B passerer Tjønnås i snøvær 28. januar 1990.

14.2179 på Tinnoset 7. mai 1991.

14.2180 med Gt 5176 passerer Roa stasjon 24. januar 2003.

14.2181 med Gt 5719 på Hjuksebø stasjon 11. april 1989.

14.2182 med Follumkippen passerer Nittedal stasjon 24. januar 2003.

14.2183 på Tinnoset 2. juli 1991. Dette er to dager før nedleggelsen av rjukantrafikken, og mye materiell fraktes bort fra Rjukan. Her trekkes Henchel-lokomotiv Rj.B. 22, to likerettervogner (Rfo 85 og en uten påskrifter) og noen ammoniakkvogner av Storegut.

14.2184 med godstog i Larvik 29. oktober 2001. Lokomotivet er skinnende blankt og nymalt, påskrevet «NSB Gods» på sidene.

14.2185 med Gt 9609 ved bru over Østeråa ved Tempeln nær Lunde. Dette var et godstog med fisk fra Bodø til Kristiansand. Mener å huske at dette var en prøveordning, men at det ikke ble med annet enn forsøket. Prosjektet falt vel i fisk.

14.2186 med Gt 5704 kjører inn på Tangen stasjon 22. august 2000.

14.2187 som ekstra forspannslokomotiv i Gt 5800 mellom Hellvik og Vatnamot 5. oktober 2004.

14.2188 med kipptog kjører ut fra Herøya fabrikkområde 13. januar 1990.

14.2189 med Gt 5801 kjører inn på Fidjetun stasjon 11. juni 2001.

14.2190 og Di 3.607 på Nordagutu stasjon 5. mai 1989.

14.2197 på Larvik stasjon 3. mai 2001.

14.2198 med Gt 5794 på Eidsvoll stasjon 22. august 2000.

14.2199 med Et 71 mellom Hellvik og Vatnamot 15. juli 1991.

14.2200 henter direktevogn til Oslo fra Lt 2506 på Nelaug stasjon 16. juni 1991. På plattformen forklarer en far sin håpefulle 2-3-åring hvordan dette foregår.

Tilbake til menyen