Fredag 10. mai 1991 hadde jeg fått vite at det skulle gå både svensk veterantog og «Bluestog» til Notodden, og jeg la i vei for å forevige disse sjeldne besøkene.
En obligatorisk sveip innom Nordagutu stasjon. I spor 1 står Lt 562 med BFS 67.75 nærmest, og i spor 2 ser vi 13.2136 med Pt 814.
Denne dagen satte jeg sannsynligvis personlig rekord i antall fotograferte tog på brua over Hjuksa. Litt dumt, kanskje å vise alle, men det er ikke sikkert at jeg gjør noe mer med disse filmene seinere, så det får passere.
Første tog ut på (den gang) Norges høyeste jernbanebru er Gt 5411 fra Tinnoset. Det har blitt huket på noen tømmervogner på Notodden.
Her har jeg flyttet meg til den andre sida av juvet, og dagens hovedatraksjon, det svenske veterantoget, er fotografert fra min favorittbjerk på nordsida av brua. (Bjerk nummer fem fra venstre på bildet over.)
Og så, full fart etter til Notodden stasjon. Her står svenskene i spor 3. I spor 2 ser det ut til å stå et par passasjervogner, muligens B3, og i spor 1 sammen med lokaltoget står jamen meg to trevogner.
Det nærmet seg tid for godstog 5413, og jeg dro opp til Årlifoss for å teste ut et mulig fotosted ved kraftverkdammen.
Fint fotosted dette. El 14 med Gt 5413.
Kraftverkdammen ved Årlifoss.
På Grønvollfoss, er det nå vei på den gamle jernbanetraseen, og kjøreledningsstolpene har fått gatebelysning.
Så tilbake til Notodden igjen hvor 11.2105 med «Bluestoget» ankommer stasjonen.
Det er nokså fullt på Notodden stasjon.
Lt 575 med Skd 220.137 på slep ut fra Notodden stasjon.
Det bærer tilbake til bru over Hjuksa. Besøket er over: 11.2105 med «Bluestoget» (tog 7860).
Lt 565 på brua.
Jeg har entret bjerka igjen for å ta dagens siste bilde, Pt 811 på vei mot Notodden.
Tilbake til menyen