I Bø var det landskappleik siste helga i juni 1988, og i den anledning var "Fykerudekspressen" satt opp for å frakte folk til avdukning av et minnesmerke over spillemannen Fykerud på Akkerhaugen og tilbake til Bø igjen.
Toget skulle gå med damplokomotiv 411 og trevogner. Dette materiellet hadde vært i Kristiansand under markeringen av sørlandsbanejubileumet, så det ble sendt nordover for å ta dette charteroppdraget på tilbakeveien. Med på turen fulgte også El 8.2065 som skulle til hugging.
Det var svært tørt på denne tida, og det gikk ikke bedre enn at damplokomotivet satte fyr underveis og ble nektet å kjøre lengre enn til Neslandsvatn. 2065 overtok toget, og så vidt jeg husker ble dampen trukket til Lunde og satt ut der.
Jeg bodde på Tjønnås stasjon i Bø på den tida og visste det skulle komme damptog denne søndagsformiddagen, og da tida nærmet seg tok jeg oppstilling ute med kamera for å vente.
Da toget omsider viste seg borti svingen, fikk jeg meg en gledelig overraskelse, for det var jo El 8 som dro toget! Jeg løftet kameraet, trakk pusten og ventet til lokomotivfronten var akkurat der jeg hadde bestemt meg for å ta bildet. Idet jeg skulle til trykke ned utløseren satte lokfører igang med kreativ og voldsom fløyting. Jeg ble satt ut et øyeblikk og 8.2065 kjørte fronten skikkelig opp i buskaset i forgrunnen før jeg rakk å trykke av. Toget bremset ned, og det ropte fra åpent førerromsvindu: Øy, Olsen! Skal du bli med? Jøss, det var allestedsnærværende Olav Andersen som kjørte! Ja, klart det! ropte jeg tilbake. Et øyeblikk, jeg skal bare låse døra!
8.2065 med tog 2250 (Fykerudekspressen) i spor 1 på Bø stasjon.
Folk var skuffet over at ikke det kom damplokomotiv, så jeg var nok ganske alene med min entusiasme over det gamle elektriske lokomotivet.
8.2065 i Bø.
Tog 2250 har stoppet på tidligere Akkerhaugen stasjon, og passasjerene går for å feire sin spillemann. Vi kjører videre til Nordagutu for å snu.
Nordagutu stasjon. Olav Andersen står i finstasen og kobler fra lokomotivetet. Hansker var ikke å finne, så noe tørkepapir får gjøre nytten.
Lokomotivet foran stasjonsbygningen.
8.2065 står klar i spor 2 med tog 2251 på Nordagutu stasjon.
Vi venter på avgangssignal på Nordagutu.
Passasjerene er plukket opp på Akkerhaugen og returnert til Bø. Her kjører lokomotivet rundt.
2065 kobles til togstammen.
8.2065 med tomtog 2252 klar til avgang fra Bø stasjon.
...og så bærer det i vei innover til Sundland.
Dette var ikke bare 2065s siste tur for egen maskin, men også siste gang NSB kjørte tog med El 8. En epoke var over!
På Sundland skulle det plukkes noen deler fra lokomotivet før det skulle slepes til Eidanger for å ende sine dager under skjærebrennerne sammen med 2059, 2069 og 2071.