Tirsdag 30. mai bar det i vesterveg for Andreas og meg for andre sommeren på rad. I år gikk turen et par måneder tidligere enn i fjor, for vi tenkte at våren kunne være fin på de kantene. Vi ble ikke skuffet!
Jeg møtte Andreas på Kongsberg stasjon, og i rød Toyota kjørte vi opp Numedalen, videre over Geilo, Hol, Geiteryggen, Aurlandsdalen til Berekvam på Flåmsbana.
Turen begynner på Oslo S. Jeg tar tog 513 til Kongsberg.
Stasjonsbesøk på Veggli. Hadde ikke vært her på over 10 år, og det var hyggelig å se at stasjonsbygningen var bebodd og vedlikeholdt.Det var mye gammelt materiell å kikke på på stasjonsområdet, men det minte vel mest av alt om en jernbanemateriellkirkegård.
På Norefjord så det ikke fullt så bebodd og vedlikeholdt ut.
Sist jeg var på Gvammen sto mesteparten av den store endeveggen i gammel rødfarge. Etter mange år ser det nå ut til at malearbeidet nærmer seg en fullførelse. Bare ett strøk til nå, så...
Her så vi banens eneste doning i tjeneste - ei tralle full av kvist i spor 2.
Vi gjør et hopp til Bergensbanen like øst for Geilo. 14.2198 med Gt 5503 er på vei over den fine lille steinhvelvsbrua som krysser elva jeg mener må være Bardøla.
Siden dette tegner til å bli en ganske kort bildeserie, tar vi med et helt jernbanefritt bilde av pen natur også. Et litt spesielt utsiktssted dette her, på en drøyt 100 m lang veistubb mellom Nesbøtunnelen og Berdaltunnelen på RV 50 i Aurlandsdalen. Vi ser ned på Aurlandselva og et sted, som i likhet med dagens reisemål, heter Berekvam.
Så var vi framme ved Flåmsbana. Dette bildet, hvor jernbanen spiller en beskjeden rolle, er tatt mellom Berekvam og Dalsbotn, og toget er 1865.
Den fine vokterboligen på Berekvam.
Kveldens siste fotoobjekt, tog 1869, idet det passerer Berekvam stasjon kl. 21.25.
Tilbake til menyen