Er en på fototurer som innebærer overnatting, er camping en overnattingsform jeg ikke kan anbefale nok - vel å merke i den varme årstid. Hvis en slår leir i nærheten av jernbanen, er en fotoklar med det samme en kryper ut av teltet (eventuelt bilen) om morgenen, og frokosten kan inntas med skuddklart kamera innen rekkevidde. Det er måten Andreas og jeg pleier å gjøre det på, og natta mellom 31. mai og 1. juni var ikke noe unntak.
Her er campen vår på Ygre. Grunnforholdene og skinnegangen her kan ikke være av beste slag, for når det passerte tog ristet bakken skikkelig, og det larmet så det holdt. Herlig!
Ikke noe å utsette på frokoststedet. Kaffe ble kokt på spritbrenner, og trappa på Ygre stasjonsbygning ble dekket på, og noen hadde til og med husket å kjøpe brød. Denne dagen hadde vi tenkt oss med toget til Myrdal, og en sjekk av togrutene viste at det gikk et lokaltog dit om få minutter. Dette kunne vi ta fra Ygre, så frokosten ble kuttet midtveis og ryddet sammen i en fei.
Og så kom tog 1832. Tenkte det var best å signalisere tydelig at vi skulle være med, så her fotograferes det med utstrakt venstrehånd. Lokførere ser mye rart. Ygre er nok ikke den holdeplassen som har flest togstopp, det ble i hvert fall konklusjonen da konduktøren for sikkerhets skyld spurte om ikke det het Ygre der vi kom på.
På Myrdal var ikke våren kommet i gang. På en snau time hadde vi tatt toget fra sommer og tilbake til mars/april, og snøen lå langt nedover fjellsidene.
Dette bildet var nok den viktigste årsaken til denne togturen til Myrdal - togbildet jeg ikke fikk tatt da vi var der i august i fjor. Nå som bildet er i boks, føler jeg meg mye roligere. På grunn av avstanden til motivet og Flåmsbanas fargedesign er det ikke godt å få øye på noe tog her, men tror nok dette ble turens togbilde for meg.
Etter å ha fotografert tog 1852s ankomst og litt togturisme på Myrdal, entret vi tog 1834, i dag kjørt med 69-sett nr. 59, det som fortsatt er rødt og blankt i lakken.
På Urdland stoppet vi for å vente på kryssende tog 602. Spurte for ordens skyld konduktøren om det var greit å stikke ut og ta et bilde av kryssinga, og det var det.
Stopp på Kløve hp. En skoleklasse på tur skulle være med.
Tilbake på Ygre måtte vi begynne å tenke på hjemturen. Vi hadde en del steder vi skulle innom, så vi ville trenge ettermiddagen og kvelden. Et lite maritimt avbrekk ble det da vi krysset Eidfjorden med ferge mellom Bruravik og Brimnes. Her ankommer M/F Os Bruravik.
Så bar det strake veien mot Haugastøl. Tog 601 ville passere der kl. 15.02, og vi hadde et visst håp om å rekke fram i tide. Det gikk bra, og heldigvis fant vi kjapt et bra fotosted like vest for stasjonen.
Vi fikk god tid til å studere og fotografere bygningene på Haugastøl. Dette er Sløtfjord vokterbolig.
Det var dessverre ikke noe tog i vente på to timer, og det var synd, for på vei mot Ustaoset passerte vi flere trestjerners fotosteder.
Her er vi på Ustaoset stasjon, og dette er vokterboligen der. Den er ganske identisk med den på Haugastøl, bortsett fra at her er også første etasje bygget i tre.
Etter et ganske langt opphold på Geilo stasjon, kom turens gjenganger, 14.2198 med Gt 5503 - for tredje gang på tre dager!
Etter dette bar det nedover Numedalen til Kongsberg hvor jeg gjennomførte turens siste etappe med tog 82.