Roar, en ivrig fotograf og turkompis og jeg hadde en fin tur langs Kongsvingerbanen siste dagen i april 2007. Vær og temperatur var helt topp, men ofte når en er på langtur strekker ikke dagen til. Det skjedde også denne gangen, og allerede da vi kom til Åbogen var fotolyset blitt ganske dårlig, ihvertfall for bevegelige motiver. Men til tross for det, og til tross for at vi manglet grafisk rute, og at det i tillegg ble innstilt et par tog, ble jaktutbyttet bra og kroppen passe lemster. La oss ta en titt på noen bilder fra turen.
Ikke rare togbildet dette av tog 1014 på Fetsundbrua, med brua er fin og det er tømmerfløtingsanlegget også.
70.020 (tog 1014) på Fetsund stasjon.
Regina 3286 (tog 52) kjører ut fra Fetsund stasjon.
Et vårlig bilde av Fetsundbrua tatt fra østsiden av elva.
I motlys nærmer tog 1016 seg Sørumsand.
Nord for Haga kommer Rc6 1386 med tog 54.
Mer Regina, her nord for Haga. Jeg hadde omtrent ikke sett disse togene før, og syntes de minte litt om hissige kålmarker. Små, kjappe og veslevoksne.
På fjorårets halmstubb mellom Disenå og Skarnes. 72.004.
Like bortenfor med leirekladder under skoene på vårens pløgsle. Her kommer det blå materiellet tilbake som tog 57 etter en tur i hovedstaden.
Så bar det par km sørvestover til et nytt fotosted litt nærmere Disenå hvor vi var heldige og fikk avbildet 14.2186 med tømmertog.
Tidligere hadde vi lagt merke til ei fin overgangsbru. så vi dro nok en gang litt nordover. Vel framme, og før vi fikk sukk for oss kom det fresende et sånnt Regina-tog igjen. Vi var heldigvis skuddklare og rakk å ta bilde av tog 56 på begge sider av brua.
Vi dro videre til Skarnes stasjon, og igjen hadde vi flaks med hensyn til plutselig ankommende godstog, dette ble trukket av Rc6 1324.
Dette er 72.004 (tog 1056) på brua over Mellandsåa og vei ved Galterud.
Av stasjonsbygningene på Kongsvingerbanen kårer jeg den særpregede bygningen på Galterud til min favoritt.
69.055 i lav kveldssol på Kongsvinger stasjon.
Blått igjen. Rc6 1389 med tog 58 kjører ut fra Kongsvinger stasjon.
Til å mangle grafisk rute må jeg si vi hadde flaks og fikk sopt med oss opptil flere godstog på turen. Mens vi var ved Åbogen dukket dette Green Cargo-toget opp i skumringen mens vi befant oss i gunstig fotoposisjon. Pent lokomotid dette! Toget hadde bare norske vogner og containere og skulle trolig til Narvik.
Da vi kom til Matrand stasjon var klokka blitt 21, og mørket falt på. Å fotografere bevegelige objekter under slike forhold syntes nytteløst, men da tog 59 kom, måtte det likevel gjøres et forsøk.
Det var ekstra fin himmel da vi kom til Skotterud.
Magnors staselige stasjonsbygning ble kveldens siste fotomotiv. Klokka var blitt 21.30, og det var ikke så artig å ta bilder lenger. Jeg registrerte at stasjonen hadde «kjøkkenspor», og i det fjerne kunne jeg se et grønt blinkende lys. Mitt turfølge kunne opplyse at det var i Sverige, og at det av alle ting betød stopp!
Tilbake