30. april 2007 var fotokompis Roar og jeg på fototur langs Kongsvingerbanen. Alt tar sin tid, og særlig gjør jernbanefotografering nettopp det, og mørket var falt på lenge før vi nådde Magnor, som ble vår endestasjon den gangen. For å rette opp dette, ble det den 19. mai i år gjennomført nok en dagstur langs samme bane, men denne gangen var planen å dra direkte til Riksgrensen eller Charlottenberg og starte der og fotografere oss hjemover. Fastlagte planer holder sjelden lenge i vår «bransje», og denne dagen var ikke noe unntak.
Vi tar oss tid til en tur innom Solbergfoss. Her er det stor vannføring og vassføyka står til værs.
Det er liksom ikke det store historiske suset over den ombygde lokstallen på Solbergfoss.
Vi har ikke kjørt lenge før vi oppdager noe som minner mistenkelig om en jernbanetrasé ute på et jorde! Jepp, det må være Aurskog-Hølandbanens trasé med Elverum bru, og det blir gjort et ekstrastopp for å beskue og dokumentere herligheten.
En mobilsamtale med en bekjent underveis resulterte i at vi ble beordret til denne lille artige trallebanen mellom vannene Setten og Mjermen sørøst for Bjørkelangen i Aurskog-Høland. Trallebanen ble brukt for å frakte dampslepebåten "Mjølner" mellom vannene. Til tross for at denne trafikken opphørte for rundt 70 år siden, ligger sporet fortsatt nogenlunde intakt.
Av og til har det dukket opp historier om jernbanefotografer som har blitt passet opp av vektere og bryskt bortvist fra områder. Noe mer dramatisk så det ut til å bli for oss etter at vi hadde kjørt et lite stykke på riksvei 21. I et veikryss ble vi stoppet av politibetjenter med hjelmer og maskinpistoler. Her kunne selvsagt vår fotoekspedisjon ha endt, men vi hadde flaks og fikk kjøre videre. Det hadde vært et par bankran i Chalottenberg, fikk vi vite.
Omsider er vi kommet fram til Kongsvingerbanen. Vi ser av grafisk rute at det ikke er så lenge til et Regina-tog vil dukke opp, så vi parkerer ved Skotterud stasjon og går for å finne et greit fotosted
Tog 55 kommer fresende som en sinna veps inn mot Skotterud stasjon.
Vanntårnet på Skotterud stasjon.
Magnor neste. Idet vi kommer dit går veibommene ned. Vi vet ikke hva som vil dukke opp, men jeg kommer meg ut av bilen og i fotoposisjon i en fei, mens den stakkars sjåføren må bli sittende igjen. Se det, ja - Hector! Det var en hyggelig bonus!
Det er vel ikke å overdrive å si at Magnor har en pen stasjonsbygning?
Fortsatt kan traseen til «kjøkkensporet» sees tydelig mellom husene, selv om det ikke går fram av dette bildet av stasjonens bakside.
Riksgrensen. På de siste meterne på norsk side befinner det seg en planovergang med grindene på vidt gap. Her slutter også gjerdet mot jernbanen. Svenskene har ikke denslags. I bakgrunnen sees det voksne svensk/norske fredsmonumentet.
Siden det er en stund til tog, tar vi en tur inn til Charlottenberg hvor det hersker en spesiell stemning. Gatene er nesten folketomme, bortsett fra politi og noen reportasjeteam som driver og filmer istykkerskutte bankvinduer. Det er politisperringer over alt.
Denne bygningen var tidligere eid av NSB og brukt til overnattingssted for togpersonale. Nå er det andre som eier huset, og det har fått navnet «Norskegården».
Etter som vi nærmer oss stasjonsområdet i Charlottenberg, ser vi det står et godstog der, og vi rasker på. Det er Rc4 1286 med Green Cargo-tog som står og avventer kryssing, og etter et par minutter kommer tog 56, Regina 9050 inn.
Tog 56 til Oslo ved plattformen på Charlottenberg stasjon.
Tog 57 passerer Riksgrensen med Rc6 1389 som ekstra forspannslok.
Ingen tog i vente når vi kommer til Matrand stasjon, men vi må ut å ta noen bilder av bygningene og stasjonsområdet. Da vi var her for et år siden var det blitt mørkt.
Åbogen er en fin stasjon med velholdte bygninger.
Granli har vært det meste: Både stasjon, stoppeplass og holdeplass ifølge Banedata 2004. Nedlagt i 1986. Her går Gropa sisespor ned ved km 107,15.
Rc6 1383 med tog 58 passerer Granli.
På Galterud er vi heldige og får foreviget Unionsexpressen. Et litet fint tog utenfor en liten fin stasjonsbygning. De matcher da hverandre riktig bra!
Mer Rc i gilde farger på Galterud. Green Cargos Rc4 1302 med Gt. 4013 passerer.
Det er visst vår lykkedag! På Sander stasjon står Baneservices TMZ 1411 med opplastet pukktog. Like etter at vi er kommet blir toget kjørt ut i spor 2 og loket kjørt rundt.
Pukktoget er straks klar til avgang fra Sander stasjon.
Vi drar i forveien og finner et fotosted ved noen nysådde jorder ikke så langt unna. Her blir pukktoget avbildet i svinnende dagslys.
Vi har forflyttet oss til Strandvegen like øst for Skarnes. Klokka er blitt 21.43 og det har mørknet betraktelig da dette 69-sett nr. 44 i hyggelig, gammeldags rødfarge dukker opp. Toget er 1057 til Kongsvinger.
Vi hadde ikke tenkt å ta noen flere bilder, for nå var det blitt skikkelig mørkt, men idet vi kjørte forbi Skarnes stasjon, så jeg ut av øyekroken at bommene begynte å gå ned. Det ble bråbrems, sjåføren gjorde noen uortodokse snumanøvrer, og vi kastet oss ut omtrent før bilen hadde stoppet og rakk akkurat å få knipset, kanskje det eneste vi manglet, OBAS med biltoget! Ikke rare bildet, men likevel...
Rc3 1054 med Gt. 46001 passerer Skarnes stasjon.
Takk for turen!
Tilbake