Sommeren 1988. Kragerøbanens endelikt nærmet seg, og det begynte å haste med å få tatt alle bildene man hadde sløvet bort gjennom årene. Dagligdagse ting som Kragerøbanen, Numedalsbanen, Flekkefjordsbanen m.m. hadde det da aldri hastet med å ta bilder av, men nå begynte det å bli travelt!
På denne tiden tilbragte jeg mesteparten av fritiden langs sporet på en eller annen nedleggingstruet sidebane, og denne torsdagen sto Kragerøbanen på dagsordenen. Termos med kaffe & matpakke, og så i vei per gummihjul fra Tjønnås i Bø, via Lunde, Drangedal og Neslandsvatn, på svingete bygdeveier, til bruene ved Vadfoss som var blinket ut som dagens første fotostopp.
En kikk langsetter brua over Kammerfosselva og gjennom den 240 m lange Vadfoss tunnel.
86.10 + BFS (tog 2556) på brua over Kammerfosselva.
Bru over kjerratløp ved Vadfoss.
86.10 (tog 2557) på Vadfoss stasjon.
Tog 2558 på Kammerfoss holdeplass.
Inn i Bråtene tunnel ved Kammerfoss hp.
Kammerfoss hp. og Bråtene tunnel.
Kammerfoss hp. og tunnel.
Toggangen på Kragerøbanen var ikke akkurat tett, så det var rikelig med tid til å se seg om og dokumentere severdigheter langs sporet. Her er Kalstadbrua hp. foreviget.
Halvannen kilometer lenger sør var jeg innom Kalstadkilen hp - en liten perle!
Siste fotomotiv før Kragerø stasjon - Tangenheia tunnelportal og en flott steinhvelvsovergangsbru ved km 246.
Mens jeg venter på tog 2559... Vannstender på Kragerø stasjon...
...svingskiva...
...lokomotivstallen...
...Tangenheia tunnel. Lokomotivstallen til venstre. Tog 2559 skulle være i kjømda, så det var på tide å innta fotoposisjon.
86.10 (Lt 2559) kommer ut av Tangenheia tunnel og inn på stasjonen.
86.10 på Kragerø stasjon.
86.10 på Kragerø stasjon.
Destinasjonsskilt på BM 86.10.
Da var det på tide å vende nesa hjemover - kveldsjobb på Bø kino ventet. Jeg hadde god tid og kjørte innom et par holdeplasser. Her er jeg på Saga.
Dette bildet av Heldøla hp. er ganske uskarpt, men det får passere.
Tilbake