Den 22. juni 2005 bar det nordover til Narvik. Etter at en turkamerat hadde bearbeidet meg gjennom et par års tid, med sitt utrettelige mas for å få meg med på tur til Ofotbanen, ga jeg opp all motstand og takket ja. Det ble en tur som overgikk mine forhåpninger, selv om værgudene var sure. Min reiseleder og turguide er ikke kjent for alltid å velge enkle og korte turer. Nei, her bar det ut i vilt og bratt terreng hvor normale mennesker ville kviet seg for å gå. Det passet meg utmerket. Under er et lite utvalg bilder fra de fem dagene vi var i området, som vanlig vist i kronologisk rekkefølge.
Vi ankom Narvik på ettermiddagen den 23. og ville bruke resten av dagen på en rekognoseringstur i nærområdet til Katterat stasjon før en planlagt langtur dagen etter. På Narvik stasjon sto et Dm-lokomotiv med malmtog lagelig til for fotografering da vi kom. Det var sol og deilig sommervær, og vi var lykkelig uvitende om at dette skulle bli det siste vi så til sola på turen.
Tog 93 har kommet og folk går ombord.
Turen opp til Katterat forløp stort sett hengende ut av vinduet med kamera som etter hvert begynte å gå varmt. Småkupeer med vinduer som kan åpnes ordentlig er luksusklasse - og uten pristillegg. Her har vi gått av toget på Katterat og funnet et fint utsiktssted litt øst for stasjonen. Vi ser «vårt» tog 93 under Katteratfjell.
Dag to sto i grell kontrast til dagen før, med tåke og regn. Tåke var det vi minst ønsket oss, men utover dagen bedret det seg noe, og av og til drev tåka vekk så jeg fikk et inntrykk av dette voldsomme landskapet. Her kommer et Dm-lokomotiv med tomt malmtog ut av tåkehavet like ovenfor Tappelva.
Rc6 1335 i sin noe spesielle fargedrakt med tog 99 ved tidligere Kvitur hp.
IORE med malmtog på fyllinga Indre Sildvik.
Dm med tomt malmtog mellom to snøoverbygg på norsk side like før Riksgränsen.
Dm med malmtog på bruene over Norddalen like ved Søsterbekk hp.
Dm-lokomotiv med malmtog ved Fagerlia.
Tog 93 under Katteratfjell med Hundalselva i forgrunnen.
Rc6 1334 med tog 94 passerer baneavdelingsbrakka i Norddalen. Her krysser Rallarvegen jernbanen.
Tomt malmtog fotografert i retning sørover fra motsatt side av brakka.
Malmtog i Fagerlia. Til venstre i bildet ses den gamle Norddalsbrua som ble pensjonert etter linjeomlegging i 1988.
Malmtog på bru over Norddalen 2.
Dm med olivintog på vei ut av Spionkopen tunnel og over bru over Norddalen 1.
Dm med tomt malmtog kjører inn på Bjørnfjell stasjon.
Rc6 1336 med tog 96 ankommer Bjørnfjell stasjon.
IORE 105 (Narvik) og 106 (Kiruna) på Øvre Ranger, Narvik stasjon.
Rc-lokomotiv med tog 94 under Katteratfjellet. Minuttet før toget kom, lå tåka tjukk som graut.
Dm-lokomotiv med malmtog under Katteratfjell.
Rc-lokomotiv med tog 93 i Sørdalen.
IORE-lokomotiv med tomt malmtog i Sørdalen.
Rc6 1335 med tog 96 kjører inn på Katterat stasjon.
Tilbake til menyen