Hvorfor i alle dager dro jeg til Oslo på kvelden 17. mai 1989? Det husker jeg ikke nå, så det får bli et lite mysterium. Jeg har i alle fall hatt god tid, og har ruslet rundt en snau times tid på Oslo V og tatt noen bilder. Det nærmet seg jo faretruende nedleggelse, så jeg ville nok ta noen dokumentasjonsbilder sånn på tampen. Noe så trivielt som vanlige tog på Oslo V hadde man da ikke brydd seg om å fotografere i særlig grad tidligere.
Taket tenkte jeg måtte være et brukbart sted for noen oversiktsbilder. Jeg spurte en stasjonsbetjent om veien opp dit, og like etter var jeg i fotoposisjon.
Her har jeg jamen ødslet bort et fargebilde. Ett (!) fargebilde spanderte jeg på denne fotodokumentasjonen av en av landets hovedjernbanestasjoner som skulle legges ned en drøy uke etterpå! Ja ja, den gangen var det viktig å ikke sløse med filmen.
Så en tur over i motsatt ende av stasjonen, til brua for Munkedamsveien. I spor 4 står 11.2097 Ht 815 til Skien klar til avgang, og skiftelok 10.2510 driver på og setter opp et tog i spor 6.
Ht 812 fra Skien har ankommet i spor 1 ca. 3 minutter før ruta ifølge stasjonsuret og uret på rådhuset. Til venstre på bildet går fire unge herrer med tidsriktig hockeysveis.
69-settet til venstre er så blankt i lakken at omgivelsene speiler seg. Det har nok vært inne til revisjon nylig.
Tilbake på brua for Munkedamsveien. Ht 812 i spor 1; i spor 2 69-sett nr. 52 merket «Skøyen».
En ovenfra-og-ned-studie av 10.2510.
Togstammen fra 812 er trukket vekk, og 13.2123 står igjen.
13.2123 i spor 1.
69-sett nr. 30 i sin opprinnelige fargesetting i spor 3.
Til slutt denne kvelden var jeg bortom «Haven» på Oslo S og tok et bilde av el-revisjonstraktor 220.163.
Tilbake til menyen