En ettermiddag i slutten av juli 2009 dro jeg opp til Etterstad for å se hvordan det gikk med byggingen av den nye gangbrua over jernbanen der. Arbeidet så ut til å nærme seg fullførelse. Selve brua var ferdig og det manglet noe «landskapsarkitektur» og asfaltering i endene. Åpning skulle være i september ifølge skiltet kunngjøring fra Samferdselsetaten.
Jeg vurderte om jeg skulle ta sjansen på å begå denne, muligens alvorlige, forseelsen på en vanlig mandag, å betrå anleggsplassen. Det var ingen aktivitet der, og siden det var flere vidåpne adkomster til brua, dristet jeg meg utpå for å teste byens nye ferriviale fotosted.
Etter kort tid entret dette toget arenaen - Rc4 1086 med biltog strever seg oppover mot Bryn.
Lillestrømstog - 43-settet. Vålerenga kirke er pakket inn i plast.
Foran toget ser vi den gamle overgangsbrua som nå får avløsning. 69.043-settet haster mot Lillestrøm.
Tog til Asker passerer under den nye overgangsbrua. (69.058)
Her er den gamle konstruksjonen.
...og her er 58-settet er tilbake igjen.
Dagens fotografiske punktum ble satt i Lodalen. I skyggen av Turbinveien og trafikkmaskineriet ved Kværner står 17.2222 og 2224 flankert av to uidentifiserte El 18-lokomotiver.
Tilbake til menyen