En god natts søvn ble det ved en rolig skogsvei ved Skiple mellom Reimegrend og Urdland i den vakre Raundalen. Etter en solid frokost med nykokt kaffe inntatt på hvitskurte steiner ved et stryk i Raundalselvi, satte vi kursen mot Reimegrend stasjon hvor vi ville fotografere dagens første tog.
Helt rutemessig, kl. 9.27, passerte tog 62 Reimegrend stasjon. Toget ble kjørt som dobbeltsett, bestående av sett 3 og 8.
På Reimegrend var det litt av hvert å se på. I østenden av stasjonsområdet fant vi en tørn hvor dekket nok har sett sine beste dager, et kullskur i forholdsvis bra stand og pumpehus for vannforsyning til vannstender(e). Vannstenderen var fjernet, og bare fundamentet var å se, men en pussig «overrislingsstender» sto igjen ved siden av kullskuret. Mon tro hva denne har vært brukt til? Kan den ha vært brukt til å dempe støvplagen fra kull på tørre dager? Mener å ha sett en sånn en et annet sted også, men husker ikke hvor.
Volli hp. ligger idyllisk til i Raundalen, og vårt første møte med holdeplassen ga inntrykk av godt trafikkgrunnlag. En rekke mennesker var på vei nedover jordene med bagasje. Vi ble fortalt at folk fra gårder og feriesteder rundt i området ofte bruker toget for å komme seg ut på fjelltur.
Det var midt i slåtten, og det ble slått høy og hesjet. En traktor passerte jernbanen på planovergangen, og i den bratte enga ovenfor ble det slått med en hendig håndslåmaskin.
Å sitte og dingle med beina utenfor perrongkanten er som regel ikke særlig smart. Det vet bestemor, og her tar hun affære.
Her har tog 1834 plukket opp passasjerene og aksellererer på vei mot endestasjonen Myrdal.
Mange togbilder ble tatt på Volli hp. 69.69-settet ser ganske nylakkert ut, og her er det som tog 1833.
På Volli er det lett å bli værende, for maken til sted skal man lete lenge etter, men etter at Gt 5510 med El 16 i front hadde passert, måtte vi se å komme oss videre.
Det var ingen tog i vente mens vi var på Eggjareid, men holdeplassen ble fotografert på kryss og tvers.
Mens vi var på Mjølfjell stasjon kom tog 1835, bestående av 69-sett 35 og 59.
Over Ljosåni går jernbanen på fylling med en betongbue. Oppå fyllinga, til høyre i bildet, ligger Ljosanbotn hp. Her er tog 609.
Ljosanbotn hp. På et bord i ventebua lå det dagsferske aviser til hyttefolket.
På vei nedover dalen, måtte vi bare innom Volli igjen for å få tatt bilde av tog 61 i den fine kurven.
Den svært godt vedlikeholdte stasjonsbygningen på Urdland skal, i likhet med Mjølfjell, være tegnet av Paul Armin Due. Det flotte uthuset på Urdland har klare fellestrekk med stasjonsbygningen på Nystrand på Breviksbanen, så de har kanskje utgangspunkt i samme tegning?
Ved Kløve hp. øst for Ygre stasjon, kom 18.2248 med tog 610.
Balthazar Lange tegnet stasjonsbygningen på Ygre. Hvorfor bygningen har fått beholde det lange takutspringet kan en lure på, men noen har nok glemt å sage det av. På Ygre ble dagens siste togbilde tatt av 14.2200 med Gt 5503.
For den som vil bygge og bosette seg i Raundalen var 2005 året for å hive seg rundt. Se bare her:
Voss formannskap set inn tiltak for å få folk til å byggja i Raundalen. I heile år 2005 er prisen pr. tomt sett ned frå 170.000,- til kr.1,-
Tilbake til menyen