På 1980- og 90-tallet kjørte jeg ofte bil mellom Bø og Larvik. Jeg prøvde alltid å ha god tid, for det var flere ferroviale sjekkpunkter underveis. Turen den 19. mars 1990 ble litt mer begivenhetsrik enn normalt.
Som vanlig kjørte jeg veien over Valebø. Jeg så av grafisk rute at det nærmet seg tid for godstog fra Tinnoset, og bestemte meg for å ta et bilde av det der jernbanen krysser Hoppestadelva like ved Hoppestad stasjon. Her er El 14.2168 med Gt 5413B.
På Skien stasjon var det stille og rolig. På et spor borte ved lokomotivstallen sto BM 67.09 og BFS 67.70.
11.2100 sto lagelig til for typefotografering.
Neste sjekkpunkt etter Skien var Borgestad stasjon. Nede på Menstad holdt Hydros skiftelokomotiv nr. 18 på med skifting, så jeg ble der en stund og tok noen bilder.
Hydros lokomotiv nr. 18 på Menstad.
Jeg ble med opp til Borgestad stasjon for å ta noen bilder inne i førerrommet.
Her er lokomotivet oppe på Borgestad stasjon med vogner.
På denne tida gikk huggingen av åtterne på Eidanger mot slutten, og da jeg kom dit, var det bare litt av 8.2069 igjen.
Her er det festet kjetting til det eneste gjenværende førerrommet.
Så blir førerrommet i ende 1 brutalt trukket av med lastebil...
...og deiser i bakken.
Skjærebrenneren gjøres klar.
Huggingen av 2069s understell har startet, og snart er de siste restene av 8.2065, 2059, 2071 og 2069 borte.
Tilbake til menyen