La oss dra tilbake til 17. juni 1988 og ta en tur fra Neslandsvatn til Kragerø med Lt 2557 og opp igjen med Lt 2558.
Jeg skulle kjøre bil fra Bø til Grimstad denne fredags ettermiddagen, men som vanlig ble også denne turen av noe lengre varighet enn antatt. Det var jo en del ferrovialt underveis som måtte sjekkes. Her har jeg ankommet Neslandsvatn stasjon ved 15-tida . Ei enslig styrevogn, BFS 86.92, er parkert i spor 2, mens Di 2.823 står og brummer i spor 3.
Diesellokomotivet har trukket seg litt tilbake, og et 65-sett kommer inn på stasjonen nordfra. Det er tog 2639, ettermiddagslokaltoget mellom Lunde, Drangedal og Nesland.
Det er tid for tog 2556 fra Kragerø, så jeg trekker bort i sørenden av stasjonsområdet. Ikke uventet er det 86.10 som dukker opp i kurven inn mot stasjonen.
Neslandsvatn stasjon.
Rutemessig ankomst av Et 73, i dag med 17.2221 i front.
Togbytte på Nelandsvatn. Feriefolket entrer tog 2557 som står i spor 2.
Et 73 og Lt 2557 på Neslandsvatn stasjon. To lokomotivførere rekker en prat. Hans Martinsen til venstre og Egil Grantangen.
Fristelsen blir for stor, og jeg blir med toget ned til Kragerø. Grimstad får vente. Her er det et kort stopp på Sannidal.
Kragerø stasjon med passasjerer fra tog 2557.
Kragerø stasjon.
Det er avgang for tog 2558 når lokfører har spist opp isen sin. Tore Gjedrem til høyre.
På «Lukket avdeling». Hans Martinsen kjørte i skytteltrafikk mellom Kragerø og Nesland i mange år.
Tog 2558 har ankommet Neslandsvatn stasjon i spor 1, og passasjerer til Et 76 går over til plattformen ved spor 3.
BM 86.10 har kjørt over i spor 2 og koblet seg på bak på styrevogna. Det kommer mange reisende med Sørlandsekspressen som skal til Kragerø, så to vogner kommer godt med. Et 75 står i spor 3.
Både Lt 2559 til Kragerø og Et 75 har avgang fra Nesland klokka 19.55, så etter å ha tatt dette bildet kjører jeg for å finne et sted å fotografere motorvogna på Kragerøbanen.
Lt 2559 langs Neslandsvatnet like ved Eskilt hp.
Selv om jeg forlengst skulle ha vært i Grimstad, måtte jeg bare innom Arendal stasjon siden jeg allikevel var i nærheten. Her var det heldigvis stille og rolig. Stasjonsuret viste 22.10, så jeg tok bare et bilde av nattog 2500, som var satt opp med Skd 224.222, før jeg fullførte sluttetappen.
Tilbake til menyen