Den 26. mai 1989 var to dager før årets ruteendring, men ikke bare det, det var også dagen før nedleggelse av Oslo V, og utpå kvelden neste dag ville det være over og ut. Kompis Olav Andersen skulle kjøre sin siste tur dit med tog 810 og tilbake med 809 den dagen, og jeg fikk anledning til å ta avskjedsturen sammen med ham.
Underveis. Stopp for passasjer på Eikenes.
Vi kjører inn på Tønsberg stasjon.
Kryssing på Sande stasjon med grønn Skd 220.122.
Uret på Oslo rådhus viser at vi ankommer Oslo V kl. 13.37, altså fem minutter før ruta. Ifølge lokfører er vi siste rutemessige tog inn i spor 1.
Oversiktsbilde fra taket på stasjonsbygningen.
Med 30-40 minutter før avgang for tog 809 er det ikke stort annet å finne på enn å rusle litt rundt på stasjonen og strekke på beina.
Skiftelokomotiv 10.2510.
Oslo V med bl.a. 10.2510.
Fra plattformen mellom spor 5 og 6.
Tog 809 er satt opp i spor 4. Gods lempes inn i BF 14 21722.
Personalet er på plass...
...og passasjerer strømmer til.
Det er fire minutter til avgang.
11.2097 står klar med tog 809 under brua for Munkedamsveien.
Olav Andersen entrer lokomotivet.
Klokka er 14.18, og det er avgang for tog 809. Vi er i gang!
Holmestrand stasjon.
Vi ankommer Tønsberg stasjon.
Mens vi venter på kryssing med 814 i Tønsberg, tar jeg dette bildet.
Vi passerer Jåberg. Her er det også over og ut, og riving er nært forestående.
Larvik stasjon.
Olav Andersen.
Tilbake til menyen