Torsdag 9. juni var Andreas W. og jeg igjen på vei til sommerparadiset vårt på Jærbanen, nærmere bestemt området mellom Hellvik og Sirevåg, med Vatnamot som det ultimate jernbanefotosted.
Til forskjell fra tidligere turer, stålsatte vi oss denne gangen og ventet med fotografering av tog og leting etter obskure holdeplasser til vi var vest for Kristiansand.
Tidligere Frivoll hp. ved km 440,6 ble turens første fotostopp. Etter kort tid dukket tog 724 opp i tunnelåpningen.
Grafisk rute viste at tog 724 skulle krysse 725 på Sandvatn, og at det ville være på Frivoll om ca. et kvarter. Tunneltaket ble blinket ut som et høvelig fotosted, men terrenget var nok mer ulendt enn det så ut til på avstand. Like etter at jeg svett og anpusten var på plass, dukket 18.2254 opp med tog 725.
Ifølge grafiske skulle Gt 5800 passere Sandvatn om en halv time. Det var bare et par km unna, så vi la i vei dit. Godstog er lunefulle greier og avviker ofte fra ruta, men erfaringer gjennom de siste årene viser at godstog fra Stavanger vanligvis kommer svært rutemessig på denne delen av Sørlandsbanen. Denne dagen holdt ikke dette helt stikk, for da 14.2185 med 5800 passerte, lå det 10 minutter etter skjema.
14.2185 med Gt 5800 passerer Sandvatn stasjon.
Her har vi tatt et stopp ved Bakke bru ved Sira. Brua hører til Vestlandske hovedvei og ble bygget 1839-44.
Tog 727 ved Tronås fotografert fra et fabelaktig utsiktspunkt på Vestlandske hovedvei.
Jeg måtte bare ta med dette heller sære tog-i-landskap-bildet tatt fra samme utsiktspunkt. Her er toget ved Hamre mellom Tronvik og Moi.
Lindland er nok en holdeplass hvor grinda er stengt for godt.
Her lå Revsland holdeplass, ved km 500,97, nedlagt i 1966, 2820 m nordvest for Ualand stasjon. Westheimer inspiserer og prøver å finne jernbanehistoriske rester fra en svunnen tid. Det ble vel med plattformkanten som var ganske ganske lav, men ellers intakt.
En annen holdeplass vi var innom på vei vestover, var Orrestad, stasjonsnummer 2208, km 508,14. Holdeplassen ble nedlagt i 1967, og er fortsatt i nokså god stand til å ha vært nedlagt i 38 år, men så ligger den ganske øde til, og det er nok noen km til nærmeste pøbel.
Holdeplassbygningen på Orrestad.
Stasjonsskiltet lå og slang. Det var svært forseggjort, reine svenneprøven i skiltmakeri, med ypperlig utført snekker- og blikkenslagerarbeid.
72.016 og 008 på Egersund stasjon.
72.034 (tog 3058) sørøst for Brusand.
Ved Brusand stasjon står dette gamle stativet med fargeprøver.
14.2187 med Gt 5808 passerer Brusand stasjon.
Dette ble siste togbilde den dagen. Det var på tide å dra til Vatnamot og slå opp teltet, men først tok vi en liten tur bortom Kvassheim fyr ved Brusand
En ny dag. Camp Vatnamot fredag 10 juni 2005.
Dagen startet med nådeløs purring like før kl. 6. Ingen tid for klaging og sure miner. Ut av soveposen, ned til vannet for å fremskynde oppvåkningsprosessen med kaldt vann i ansiktet, og avsted.
Nå gjaldt det turens viktigste tog - nattoget, og fotostedet var blinket ut kvelden før. Fotoposisjoner ble inntatt, og kort etter kom 18.2259 med Nt 705 rundt svingen og langs Søra Krogavatnet i rolig tempo.
Dette er tog 3005, like før det passerer tidligere Vatnamot holdeplass.
Etter dette bar det bort til Frokostodden for å gjøre opp bål, koke kaffe og innta en bedre frokost.
Utsikt fra «frokostbordet». Bildet av 72.008 (tog 3009) er tatt med kamera i den ene hånda og en kopp bålkokt franskbrent kaffe i den andre. Sola skinner og vi har det helt greit!
Så var frokosten satt til livs, og vi bega oss opp i "Amfiet", plassen med de utallige fotostedene. Jeg valgte meg ut en av de høyeste toppene på Hettua for å få med den storslagne utsikten over land og hav. Mens jeg klatret oppover kom tog 3013 på vei mot Sirevåg.
Her har jeg kommet meg til topps på Hettua. Vi ser tog 3017, og på neset ute i havet skimter vi Eigerøy fyr.
18.2259 med tog 722.
Her i det sørvestre av Norge kan været skifte fort. På bildet passerer tog 723 mens himmelens sluser er åpne, og det er mørkt og guffent. Bare noen minutter tidligere skinte sola fra lettskyet himmel!
Så var finværet på plass igjen. 72.022 (tog 3021) passerer Vatnamot tidligere holdeplass.
En stund senere på den andre siden av Nordra Krogavatnet etter en velfortjent lunsj hos baker Roxman på Sirevåg. På toppen av Joknuten blåste det så kraftig at jeg måtte legge meg ned på magen for ikke å blåse over ende. Fem tog ble fotografert herfra i løpet av en drøy time, alle på 5-6 forskjellige steder. Dette er tog 724 mellom Vatnamot og Sirevåg.
Tog 3033.
Tog 773.
Dagens første godstog, Gt 5800 på vei østover langs Nordra Krogavatnet.
Vi er på vei hjemover og har tatt en fotostopp snaue to km nord for Egersund. 73.011 (tog 784) passerer.
18.2259 med et kort men pent tog 725 på samme sted.
Takk for følget!
Tilbake til menyen