Årets tur vestover til Jærbanen ble kanskje den aller fineste Andreas og jeg har hatt. Været var av beste sort og vi kom midt i vårens høysesong. Det spiret og grodde, og lukten av blomster og nyutsprunget løv var nesten bedøvende til tider. Det eneste vi savnet var gjøken! Den har vi alltid hørt tidligere når vi har vært i området rundt månedsskiftet mai/juni. Vi var kanskje litt for tidlig ute i år.
Det hele startet med en brutal nedtur da vi misset HectorRails biltog på et suverent fotosted like sør for Hynnekleiv med 20 sekunder! Ble vi sure da?
Her er noen bilder fra turen.
Onsdag 19. mai reiste jeg med tog 821 fra Oslo til Porsgrunn hvor jeg ble plukket opp av Andreas. Derfra bar det per bil til Tvedestrand hvor vi overnattet og startet turen vestover morgenen etter.
På bildet står tog 821 på Sandefjord stasjon hvor det blir delt.
Torsdag: Vi er underveis, og dagens første togbilde ble tatt ca. 1,5 km øst for Selåsvatn stasjon av tog 73.
Vi var en tur innom Selåsvatn stasjon hvor denne innretningen står. Man blir jo som barn igjen av å se sånt som dette...
På Simonstad fant vi sommerens trolig flotteste rasteplass.
Ifølge informert kilde har Foreningen Vanntårnets Venner fått vogna av Jernbaneverket i Kristiansand og stilt den ut. Prisverdig!
Vi var innom Herefoss stasjon hvor den ene av de to vokterboligene hadde brent ned til grunnen natt til 16. mai. Det var tragisk for ekteparet som bodde der og som mistet alt de eide.
Ved Aukland, noen km sør for Mosby, så vi et lovende fotosted fra fylkesvei 9. Vi parkerte og gikk hver for oss for å finne en høvelig standplass. Jeg ville opp på en høy kolle over Mosby tunnel, men dette viste seg å være hagen til et bolighus. Jeg har god erfaring med å spørre om lov, og ringte på dørklokka. Damen som åpnet synes det var helt i orden at jeg fotograferte tog fra hagen hennes, og jeg gikk for å ta oppstilling. Det var mer busk & kratt enn jeg likte, men jeg fant ei glipe i vegetasjonen og rakk akkurat å finjustere kamerainnstillingene før 18.2241 med tog 80 kom ut av Aukland tunnel.
Siden det ikke blir kjøring med damp på Setesdalsbanen i år, får man ordne seg selv. Her har vi kjørt sørover på en bit av Setesdalsbanens trasé ved Aukland, og kollega Andreas poserer kjekt ved sin kullsvarte doning!
Da jeg sto på fjellet og fotograferte tog 80, så jeg en plattformkant nede på den korte strekningen mellom de to tunnelene. Ved sjekk i medbragte lister, viste det seg at dette måtte være Augland tidligere holdeplass! Vi prøvde å finne en vei dit, men dessverre, det var stengt med høye nettinggjerder, så det lot seg ikke gjøre å komme inn. Imidlertid lot det seg gjøre å klatre opp ved undergangen for Setesdalsveien og ta bilde av holdeplassen uten å betrå forbudt grunn.
Ved Urevatn vest for Leivoll Bp. stoppet vi for å spise og ta bilde av tog 782.
Etter en drøy kilometer gjorde vi holdt igjen. Her, ved Espeland er et fotosted av de sjeldne, i hvert fall om man har sans for tog i vakker natur. Med Kålvedalstjønn i forgrunnen og de aller fineste vårfarger, kunne det knapt bli bedre. Prikken over I-en var at tog 777 kjøres med lokomotiv og vogner!
En liten dreining mot høyre, og dette bildet av 18.2250 med tog 777 var i boks. Ja, dette er fotostedet sitt!
Ved Tronvika stiftet vi bekjentskap med et av CargoNets nye lokomotiver. Her er 119 010 med Gt 5806.
På en lang rettstrekning mellom Heskestad og Ualand kom 14.2172 med et heller glissent godstog 5801.
Ved Ualand stasjon skjedde det saker og ting. En observant guttunge fortalte oss at de skulle bygge dobbeltspor! Det er arbeidet med forlengelse av krysningssporet som er igang. På bildet jobbes det med grunnarbeidet for ny overgangsbru til Ollestad.
14.2171 med Gt 5814 passerer Ualand stasjon i lav kveldssol.
Samme tog.
Orrestad - går det an å ikke like denne holdeplassen? Andreas W. og jeg har fått et slags kjærlighetforhold til dette stedet. Det er ingen uenighet om å stikke innom her når vi er på turene våre - dette inneklemte, skyggefulle stedet i utkanten av landlige omgivelser, hvor det er nesten håpløst å fotografere tog. Vårt lille kultsted.
Bortsett fra at det er skiftet til betongsviller forbi her, har tiden stått stille. Orrestad: 1921, nedlagt 1967. 1967 - det er 43 år siden! Tidens tann har fart varsomt her og bygningen står, enn så lenge, fjellstøtt! Pøbler har det vært få eller ingen av.
Siden i fjor har den klassiske grinda fått hard medfart - den har kanskje blitt tatt av brøyteredskap i vinter? Den var i hvertfall fjernet fra hengslene sine og lå henslengt ved siden av. Vi hadde blitt glade om JBV satte den på plass igjen. Det er lov å håpe.
Nå var det på tide å fullføre siste etappe av turen vestover. Vi hadde nok en gang tinget på Holmane gamle skulestove som overnattingssted og måtte ordne med nøkkel og innkvartering.
Kveldsmørket senker seg over Holmane gamle skule.
En ny dag begynner som den alltid har gjort tidligere når vi har vært i disse traktene: Brutal og nådeløs vekking noen minutter over halv seks! På med klær og av gårde for å fotografere nattog 705!
I år var vi litt tidligere på beina enn vi hadde vært før, og rakk å få tatt et bilde av Gt 5809 trukket av 14.2197 i det det passerte Vatnamot klokka 5.59!
Det var nesten en halvtime til 705 kunne ventes, og siden det var nydelig vær og ganske tørt og fint i terrenget, bestemte jeg meg for å klatre høyt og gå langt. Det ble gjort noen stopp underveis for å fotografere et par lokaltog. Dette er tog 3004 langs Søra Krogavatnet.
Fire minutter etter rutetid kommer tog 705 i bedagelig tempo i gyllen morgensol! Du verden så fint det er!
På denne tida kommer togene tett som hagl, så det er bare å bevege seg litt rundt i terrenget å knipse i vei. En skal ikke forflytte seg mye for å få variasjon i bildene i dette landskapet. Her er tog 3009.
Tog 776, type 73 i NSBs flotteste fargesetting: kongelig blått og sølv!
Vi koster på oss ett bilde til av tog 776.
Tog 3008 har akkurat passert Vatnamot tidligere holdeplass.
Etter noen fotostopp har jeg kommet meg ned i lavlandet igjen - og tar oppstilling for å fange tog 769 fra Kristiansand som er ventet som 73-sett. Det kommer langs vannet som en gnistrende sølvpil - et godt samspill mellom NSB og Sola for å få til dette!
Jeg ser at alle åtte tog som er fotografert hittil i dag befinner seg på samme sted, det er standplassene som er forskjellige.
Det var på tide å legge overopphetede kameraer til kjøling, og imens benyttet vi sjansen til å innta årets Roxman-frokost i det lille bakeriutsalget i Sirevåg.
Det foregikk store arbeider med ny veibru over jernbanen ved Sirevåg stasjon, og etter frokost dro vi for å studere dette nærmere.
Dette prosjektet hadde medført at halve Sirevåg så ut til å være endevendt og sprengt i stykker.
Mens vi var på anleggsbefaring la vi merke til en tilsynelatende grei adkomst til den høye fjelltoppen i østenden av Sirevåg stasjon. Det måtte vi se nærmere på, og ikke lenge etter sto vi oppe på toppen på det som kanskje heter Svarhelleren eller Svalhelleren(?). Derfra var det en fabelaktig utsikt. Dette var det høyeste punktet i mils omkrets, og med fritt utsyn i 360º!
Blå himmel, blått hav og blått tog: Tog 778 har nettop kjørt ut av Sirevåg tunnel og passerer stasjonen.
Her har jeg flyttet meg over til fjellet over Sirevåg tunnelåpning.
Det er Signatur-tid igjen, og 73.014 (tog 771) ruller forbi stasjonen i nesten direkte motlys på vei vestover. At Andreas opptrer som linselus på nabofjellet er en hyggelig bonus!
Ned i lavlandet igjen. Her har vi stilt oss opp like vest for Ogna stasjon, og det er 18.2252 med tog 780 som blir avbildet.
Tog 3029 på bru over Ognaelva øst for Ogna stasjon.
14.2197 med Gt 5804 på samme sted, men i motsatt retning. Andreas fotograferer alt han kan.
72.036 (tog 3028) noen få meter lenger øst, men sett fra motsatt side av sporet.
Vi har flyttet oss til det nesten parkmessige kulturlandskapet like øst for Sirevåg stasjon. 72.001 (tog 3032) freser forbi på vei mot Egersund.
72.001 (tog 3037) sett fra Vatnamot tidligere hp. Stolpe 5065 holder fortsatt stand.
72.035 (tog 3036) på fyllinga vest for Vatnamot.
Det ble siste bilde før vi startet på retretten.
Etter et lite minneverdig fotoforsøk ved Tronvika, har vi kommet til Kristiansand stasjon. 73.007 (tog 784/84) i gilde lokaltogfarger har nettopp kjørt inn, og det pågår utskifting av en del passasjerer. Jeg er blant dem som går ombord, og jeg gleder meg til å lene meg tilbake og slappe av etter en begivenhetsrik og akkurat passe strabasiøs dag.
Tilbake til menyen