Jeg reiste fra Oslo med tog 731 søndag 28. juli, og ble møtt av Andreas på Nelaug. Sammen dro vi til hans residens i Tvedestrand for å lade opp til den lange turen neste morgen.
I spor tre står toget til Arendal, og i spor 2 73.008.
Mandag. Vi bestemte oss for å komme oss vest for Kristiansand så fort som mulig, og bruke dagen på fotografering derfra og vestover, så det ble kun noen småstopp før vi kom til et av dagens hovedmål, Kålvedalstjønn vest for Leivoll Bp. Vi har vært her før, og dette er et av de fineste fotostedene jeg vet om. Denne gangen ville jeg komme meg til sørsida av jernbanen, der jeg visste det var fint å ta bilder. Dessverre plundret jeg litt med å finne fram, med det resultat at toget kom like før jeg hadde kommet meg ordentlig i posisjon, men bildet ble ok, bortsett fra at jeg fikk med høyspentsledningene.
På bildet ser vi 73.008 (tog 715). Det skulle komme et tog i motsatt retning ikke så lenge etter, men det misset jeg fullstendig. Ikke rart man følte seg litt som en amatør, men det går forhåpentligvis fortsatt tog her til neste år, så da bør vi være tidligere ute for å unngå slike blundere.
14.2200 med Gt 5804 passerer Audnedal stasjon.
73.008 (tog 728) kjører ut av Fedog tunnel og inn på Gyland stasjon.
El 18 med tog 723 langs Fedogvatnet ved Fedog, ca. km 455.
Rød maskert banditt (tog 732) ved Bakke sør for Sira stasjon.
Hele turen var preget av raskt endrede lys- og værforhold. Mens vi sto ved Helleland og ventet på Gt 5801, gikk lyset, og det begynte å regne kraftig.
Her er vi framme ved turens mål. Vi ser Vatnamot med Nordra og Søra Krogavatnet i bakgrunnen, og 72.013 (tog 3064) på vei mot Hellvik og Egersund.
Etter dette dro vi til et sted like øst for Ogna stasjon for å se om det kunne duge som fotosted for nattoget påfølgende morgen. Det ble godkjent, og vi dro til «Hotell Holmane gamle skule» hvor vi rullet ut soveposene og tok kvelden.
Tirsdag. Nattoget, som i år hadde fått nytt nummer, tog 745, ville passere ca. 10 minutter tidligere enn før om årene, så vi var oppe allerede kl. 05.45, og bega oss til fotostedet ved Ogna. Først kom 72.027 (tog 3011). Fugleskremselet nede på jordet er, ganske riktig, kollega Andreas.
Det var tid for nattoget, men det glimret med sitt fravær. I stedet ble det mere hvitevarefotografering. 72.016 (tog 3013).
Dette så ikke bra ut med hensyn til nattoget. Her er 73.002 (tog 701).
Tog kom, og tog gikk, men noe nattog var ikke å se. Etter å ha ventet i halvannen time og fotografert ni andre tog på nesten samme sted, kastet vi inn håndkleet. Utmattet av sult satte vi kursen mot Sirevåg og Baker Roxman.
Frustrasjonen over nederlaget med det uteblivende nattoget havnet fort i bakgrunnen da vi møtte denne solstrålen og lukten av ferske bakervarer hos baker Roxman. Mens vi satt og spiste nysmurte, ferske horn og drakk kaffe, så jeg plutselig nattog 745 komme sakte gjennom Sirevåg stasjon, to timer etter ruta! Akk, ja.
Tog 3021 ved undergangen for Njølstadvegen og bru over Håelva ved Hognestad.
Så kom vi oss omsider til kjerneområdet på Vatnamot, og dermed kom også regnværet. Dette lovet ikke bra! Utstyrt med gummistøvler og regnfrakk, og paraply for å dekke kameraet, tok jeg dette bildet av 72.010 (tog 3029) på fyllinga i Nordra Krogavatnet.
Et godstog var i anmarsj, og jeg besteg en av de nærmeste toppene for å ta bilde av det.
Her passerer 14.2186 med Gt 5804 tidligere Vatnamot holdeplass i striregn. Nå var det så vått og lite hyggelig, at vi bestemte oss for å dra mot Kristiansand, hvor jeg skulle ta tog 728 hjem. Vi hadde veldig god tid, så vi kunne gjøre noen fotostopp underveis.
På Egersund stasjon er nytt kjøreledningsopplegg satt opp og klart for tilkobling. Baneservice pynter opp med sin Lm-vogn i påskefarger.
Tog 715 øst for Egersund.
Til slutt tok vi en snartur innom vårt kultsted, Orrestad tidligere holdeplass, der ingen ting skjer, og tiden har stått stille siden nedleggelsen i 1967!
Tilbake til menyen