Årets Jærbanetur for Andreas W og meg ble seinere enn vanlig, noe som skyldtes at banen var stengt en lang periode i sommer. Da vi endelig kom oss av gårde, viste det seg at nye innstillinger var trådt i kraft. Alle fire regiontogene med 73-materiell midt på dagen var innstilt vest for Egersund. Så vidt vi kunne se, var årsaken arbeid med klargjøring av nyoppsatte kjøreledningsmaster, men til tross for dette fikk vi tatt masse bilder. Vi hadde flaks. Alle togene som gikk kom rutemessig, og vi fikk stort sett med oss alle region- og godstogene som gikk. Værgudene spilte på lag. Gråvær med litt yr og ubetydelig småregn først på turen var helt ok. Det ga et greit, jevnt fotolys med dype og kraftige farger.
Mandag kveld: Jeg har nettopp kommet til Nelaug med tog 729. Her får det klarsignal for å fortsette ferden mot Kristiansand og Stavanger.
Andreas plukket meg opp, og vi tok en tur oppom Simonstad. Vognene som står der oppe var ikke bare et hyggelig syn. Det var skiftet litt kledning på noen av dem, men forfallet var kommet langt, så det spørs hvordan det kommer til å gå etter hvert. Det skal mye vedlikehold til for å holde tritt med forfallet...
Tirsdag: Vi er ute i felten og i gang! Like utenfor vestre utkjør ved Breland stasjon har det nylig blitt ryddet for trær, og her fant vi et nytt og fint fotosted med utsikt i begge retninger.
Her kommer Rc4 1191, Green Cargo med godstog 4662.
En halvtime etter feier 73.001 (tog 715) gjennom stasjonen.
Vi setter kursen mot Marnardal, der Gt. 5804 er ventet om ca. en time.
CargoNet-toget passerer Marnardal stasjon helt etter ruta.
Vi har forflyttet oss til Audnedal stasjon hvor tog 719 har behovsstopp. Behovet i dag ser ut til å ha vært stort! Overraskende mange passasjerer gikk på, og enda fler gikk av!
73.006 (tog 719) kjører ut fra Audnedal stasjon.
Hunsdalen viadukt to og en halv km sør for Audnedal stasjon, kjent for sin lys turkise pistasje-farge, er blitt malt grå siden sist vi var her. Grått er nok et mer nøytralt og mye bedre fargevalg vil jeg våge å påstå. Her ser vi brua med tog 724 fra Hunsdalsveien.
Vi er kommet til Moi, Sørlandsbanens midlertidige endestasjon på dagtid. Lokfører slapper av på plattformen med en kaffe og venter på avgang for tog 730 som han skal ha østover. Vi drar avsted for å finne et bra fotosted langs Nedre Stranda et stykke sør for stasjonen.
73.006 kommer pesende med kjeften åpen og tunga ute. Hvorfor kan ikke 73-settene få på plass dekslene i fronten igjen? De er mye finere da. Her blir Westheimers flotte bil nok en gang dokumentert!
I fjor hadde vi sett et fint fotosted ved Vormevik like ved Rotten tunnel litt sør for Skjerpe. Det var mindre enn en halv time til togtid der, så vi heiv oss rundt og satte kursen dit. Vi hadde ikke mer enn kommet i posisjon før tog 730 med lokomotiv og vogner kom rullende langs Vormevik.
Ved Sleveland/Helleland var den gamle planovergangen erstattet med ny overgangsbru siden vi var der i fjor. Den viste seg å være en utmerket standplass for fotografering i begge retninger. Her ser vi nordover, og det er 73.004 (tog 734) som kommer. Banen er nå åpnet igjen fram til neste formiddag.
Et bilde av det samme toget sett sørover. Under toget ser vi merke i traseen etter den tidligere planovergangen.
Denne dagens siste bilder ble tatt av CargoNets 14.2198 med Gt. 5814 på Egersund stasjon.
Etter dette var fotolyset på hell og vi la i vei på siste etappe til herberget vårt, Holmane gamle skule i Hå, mellom Vatnamot og Sirevåg.
Vel på plass i losjiet på Holmane gamle skule, pumpet vi opp luftmadrassene og rullet ut soveposene. Det var leggetid. Neste morgen skulle vi opp tidligere enn noen gang før! Turens hovedattraksjon – nattoget, tog 745 ville, etter ruta, passere allerede kl. 06.16! Ingen av oss hadde noen erfaring med lysforholdene på denne tida av døgnet i slutten av august, men vi håpet det ville være brukbart fotolys.
Zzzzzz...
Onsdag: Et nådeløst elektronisk spetakkel fra mobiltelefonene kl. 05.30 rev oss ut av søvnen. Vi stålsatte oss og kom oss opp. Au, da – det var helt mørkt utenfor vinduene. Dette lovet ikke godt. Siden det ikke ville være lurt å vase rundt i naturen i mørket, valgte vi et tryggere alternativ og satte kursen mot Brusand. Der var det både ei høy og velprøvd overgangsbru og et stasjonsområde lett tilgjengelig. Vi prøvde å posisjonere oss, men vi fryktet at dette kom til å gå galt. Dagslyset lot vente på seg. Et par lokaltog kom og gikk, og det ble forsøkt noen eksponeringer. Dagen hadde så smått begynt å demre.
Det er tid for tog 745! Jeg tar oppstilling i østenden av stasjonsområdet. Det er blitt merkbart lysere nå. Typisk grålysning, men er det lyst nok? Jeg har 1,5 km fri sikt langsetter sporet, og der ser jeg toget komme rundt svingen! 3200 ISO, f 5 og 1/400 sek. Bred benstilling, stødig grep om kamera, trekk pusten...
Klikk! Toget raser forbi i 100! Jeg hadde håpet det ville slakke litt på farta gjennom stasjonen, men nei. Enorm lettelse! Det gikk langt bedre enn fryktet! Turens viktigste bilde er i boks!
Dagslyset strømmet på, og det skulle bli en fantastisk dag, både vær og lysmessig, og med en himmel full av dekorative skyformasjoner.
Her er tog 712 fotografert litt sør for Ogna stasjon med Ognaåna i forgrunnen. Dagens første laksefisker sitter på bredden og nyter morgensola. Klokka har blitt 07.18.
20 minutter etter kommer tog 712 fra Stavanger. Også dette er fotografert sør for Ogna stasjon, men fra en helt annen standplass.
Etter en drabelig frokost hos baker Roxman i Sirevåg, med påsmurte horn og napoleonskake (for min del), bar det ut i felten igjen. Denne gang til et sted noe øst for tidligere Vatnamot holdeplass. Der går en anleggsvei på bru over jernbanen, og det finnes fortsatt noen uutforskede koller vi ville kikke nærmere på.
Tog 716 passerer over fyllinga i østenden av Søra Krogavatnet.
72.026 (tog 3020) sett fra omtalte overgangsbru øst for Vatnamot.
Siden det nærmet seg tida for de siste langdistansetogene, på grunn av banearbeid vest for Egersund, dro vi til selve kjerneområdet, det helt uunngåelige stedet i kollelandskapet på Vatnamot. Her ville vi ta dagens siste bilder før vi bega oss på hjemvei.
18.2257 med tog 720 ved restene av den gamle smalsportraseen.
Tog 709 passerer tidligere Vatnamot holdeplass.
Årets siste tog for oss på Jærbanen ble dette, CargoNet med godstog 5804 ved Vatnamot.
På returen dro vi innom Bakke litt sør for Sira stasjon. Tog 724 ville snart passere, og vi ville se om det var mulig å finne et nytt fotosted her. Det viste seg å være litt vrient på den tid vi hadde til rådighet, så vi tok oppstilling nær en tidligere brukt plass, men det er så fint der, at det gjorde ingen ting.
Sånn – det var et utvalg bilder fra årets tur langs Sørlandsbanen og Jærbanen. Da er det bare å håpe at det blir ny tur i 2018!
Takk til Andreas for en alle tiders fin og minneverdig tur!
Tilbake til menyen