8. mai 2006 sto fototur langs Kolsåsbanen på dagsordenen. Å starte turen med å ta T-banen til Ekraveien på Røabanen virket ikke naturlig, men lite lokakkjent som jeg var, lot jeg meg lede med på det som var et kaldt og kynisk lureri fra turkamerat Leif-Harald. «Vi skulle bare gå nedover langs Lysakerelva et lite stykke, så ville vi treffe på Kolsåsbanen mellom Bjørnsletta og Jar. Det var like nedi der, bare noen minutter å gå.» Nå viste det seg jo etter hvert at dette ble en ganske lang fottur, som i luftlinje var hele fem kilometer! Men det ble ingen sure miner fra min side, for turen ble en flott opplevelse i en natur det er vanskelig å forestille seg ligger omtrent i Norges hovedstad, men det er vel en annen historie.
1093 på Ekraveien stasjon.
På Grinibrua formelig stuper toget inn i Bærum kommune. Grinidammen i forgrunnen.
Vi har omsider kommet oss ned til Kolsåsbanen. Dette er 1315 ved Jar.
1323 mellom Jar og Tjernsrud.
1310 på Tjernsrud stasjon.
1347 ved Ringstabekk stasjon.
1332 på Ringstabekk stasjon.
1318 på Egne Hjem stasjon.
Et ikke helt vanlig syn. SL79 123 passerer Egne Hjem stasjon. Den kan ha vært til hjuldreiing på Avløs.
Samme trikk og sted.
1310 mellom Egne Hjem og Bekkestua.
1307 ved Bekkestua stasjon.
1318 ved Bekkestua stasjon.
1315 på Gjønnes stasjon.
1335 på Gjønnes stasjon.
1311, 1335 og 1345 på Gjønnes stasjon.
1320 mellom Gjønnes og Haslum.
1348 mellom Gjønnes og Haslum.
1315 mellom Gjønnes og Haslum.
1323 mellom Gjønnes og Haslum.
1331 mellom Gjønnes og Haslum.
1335 mellom Gjønnes og Haslum.
1320 ved Gjønnes.
1307 mellom Egne hjem og Bekkestua.
1335 på Ringstabekk.
1327 mellom Tjernsrud og Ringstabekk.
1320 på Tjernsrud.
1323 ved Jar.
SL79 130 i sløyfa på Jar.
SL95 166 mellom Lysakerelven og Jar.
SL95 166 på Øraker hp.
Tilbake