SM91 - et avsluttet kapittel

Mye har vært sagt om gøteborgtrikkene, men lite positivt som jeg har lagt merke til. Da jeg bodde fire år på Sinsen, var jeg innom en eller flere av disse trikkene daglig, og jeg satte stor pris på dem. Her fikk jeg sitte i et sete som passet meg utmerket, med god beinplass og alltid i kjøreretningen. Det var litt skrangling, klikking og klakking - mekaniske lyder, men jeg foretrakk helt klart det framfor ulingen fra elektronikken til monstertrikkene SL95. SM91 ble mye kritisert for risting og ujevn gange, men i forhold til buss var da det bagatellmessig. Dette er min helt subjektive mening som passasjer, uten tanke på det daglige vedlikehold, som kanskje var både kostbart og arbeidskrevende, eller hvordan trikkeførerne må ha opplevd å kjøre dem. Det kan ha vært en lidelse for alt jeg vet.

Da jeg flyttet til Oslo i 1996, tok det en stund før jeg fant ut at trikker kunne være fotoobjekter, men heldigvis kom jeg meg over den barrieren tidsnok til å få tatt en masse bilder av de fleste SM91-vognene. Kun tre av trikkene, 273, 281 og 286, var borte fra gatene da jeg fikk ut finger'n. Det var nedleggelsen av Sagene-trikken som fikk meg til å reagere - om enn i ellevte time. Bildene under er tatt fra våren 1998 og fram mot sommeren 2002.

To trikker, nr. 264 og 265, var etter det jeg har forstått, innleid fra Sverige en periode. Disse fikk jeg kun med på to bilder, og bare som makker til andre vogner. Her er 275 med «baklengstrikken» 264 som makker ved Kirkeristen. Legg merke til den spesielle strømavtakeren på 264.

Her er 265 som makker til 272 på Sagene. 265 hadde også en litt spesiell strømavtaker.

266 på Nybrua hp. i Thorvald Meyers gate.

267 har nettopp kjørt ut fra Heimdalsgata hp. nederst i Trondheimsveien.

268 i Arendalsgata på Sagene.

269 ved Nybrua på vei opp Trondheimsveien til Sinsen.

270 på Wessels plass.

271 i trikkesløyfa på Kjelsås.

272 passerer Stortorvets Gjestgiveri i Grensen like før Stortorvet hp.

274 har stoppet på Biermanns gate hp.

275 ved Prof. Aschehougs plass (Tinghuset). Trikken er sendt tilbake til Sverige og Spårvägssällskapet Ringlinien.

276 i Oslo gate like før St. Halvards plass.

277 har akkurat passert over Nybrua og tatt fatt på Trondheimsveien. Første stopp er Heimdalsgata. Denne vogna er tatt vare på av Lokaltrafikkhistorisk forening (LTF).

278 på Jernbanetorvet. En av de mest shabby utseende trikkene i byen da bildet ble tatt 19. februar 2001. Tre måneder seinere framsto den som en av de flotteste - nyoppusset og skinnende blank i lakken.

279 på vei oppover Trondheimsveien like før Rosenhoff hp.

280 på Birkelunden hp. Det var denne trikken som var involvert i dødsulykka på Holbergs plass. Etter det ble 280 parkert for godt, og SM91 bare kjørt som enkeltvogner fram til utrangering.

282 i sløyfa på Adamstua.

283 i Trondheimsveien like før Rosenhoff hp.

284 var den eneste av de "normale" gøteborgtrikkene jeg så som kadde ettbens strømavtaker, her fotografert på eller ved Bentsebrua hp. (tror jeg).

285 i Vogts gate på Torshov. Her ser vi sporet til Sagene.

287 med makker 277 like etter Nybrua hp. i overgangen mellom Thorvald Meyers gate og Storgata.

288 på Solli hp.

289 på Holtet på Ekebergbanen.

290 i Storgata.

291 like etter Brugata hp. i Storgata.

292 ved Børsen, på vei inn i Strandgata og Jernbanetorget hp.

293 i Storgata like før Brugata hp.

294 på Brugata hp. Bildet er tatt i 2000, og tre av Sporveienes trikketyper på den tiden er til stede.

295 utenfor Vestbanestasjonen like ved Aker brygge hp.

296 i Storokrysset.

297 ved Frogner plass hp.

298 i Storgata.

299 på Solli plass.

Tilbake