Siste sommer i selskap med NSB

Så ble det en tur til Jærbanen i år også. Litt vemodig å tenke på at det er siste sommeren vi får se NSB-materiell på Sørlandsbanen. Selv om selskapet nærmest selvmorderisk hadde valgt å endre sitt navn til Vy, sto fortsatt NSB-logoen på materiellet.

Onsdag 26. juli 2019 bar det avsted med ettermiddagstoget fra Bø til Nelaug. Her ble jeg møtt av en entusiastisk Andreas W. , og etter hvert bar det ut i nærområdet for en liten kveldsfotorunde som oppvarming før årets tur sørvestover.

Først en tur innom det velbrukte fotostedet ved Flaten holdeplass på Arendalsbanen. 69.067 feier forbi på vei mot Nelaug.

Og så en avstikker til Sørlandsbanen ved Grimeland hvor tog 730 ville passere om noen minutter.. Her viste det seg vanskelig å finne stor nok glipe i vegetasjonen for et helt 73-sett, men da det ikke var tid til å dra noen annen plass, var det bare å prøve å gjøre det beste ut av situasjonen. På bildet ser vi 73.007-settet.

En ny dag er i emning! Etter en god frokost i Andreas' residens, dro vi i vesterled på gummihjul. Vi kjørte strake veien forbi Kristiansand, og vårt første fotostopp ble ved Fossestøl, rundt 5 km vest for Bredland. Der fant vi et fint og oversiktlig sted hvor vi tok bilde av tog 720, kjørt med 73.006.

På samme sted før toget forsvinner rundt svingen. Litt ekstra spenning ble det her da min turkamerat på vei tilbake fra sin posisjon skulle passere under et elektrisk gjerde, men kom i skade for å reise seg opp litt for tidlig. Jeg skal ikke gjengi Westheimers utbrudd her, men var'e rekti' av meg å le?

73.008/tog 723 sør for Storekvina stasjon

73.014/tog 730 kjører ut på den 95 m lange brua over Kvina ved Storekvina stasjon.

På strekningen mellom Heskestad og Ualand går jernbanen stort sett i åpent og vakkert kulturlandskap. Her har vi vært noen ganger, men fortsatt er det flere gode, fotosteder å ta av. Bildet viser CargoNet-godstog 5814 ved Heskestad.

Etter dette kjørte vi direkte vestover mot Vatnamot og innkvartering.

I år som flere tidligere år, leide vi gulvplass for overnatting i Holmane gamle skulestove i Hå. Noe luksus kan man da unne seg. Etter å ha pumpet opp madrassen og rullet ut soveposen, gikk jeg den tradisjonelle skumringsturen ned til Holmane havn der denne lille idyllen befinner seg.

Bildet av årets nattog ble tatt fra kollelandskapet like sør for Ogna. Denne morgenen stemte alt! Toget kom helt i rute klokka 06.16, lyset var perfekt, og standplassen bra. Her passerer tog 745 brua over Ognaelva, og der framme ser vi Andreas som har foretrukket mer nærhet til morgenens begivenhet.

Tog 3006 har nettopp kjørt ut fra Ogna stasjon. Det røde huset bak toget er stasjonsbygningen.

Den høye overgangsbrua for Veggjabergvegen like øst for Brusand stasjon har vært en mye brukt standplass. Her har vi vært så mye at dette nærmest må regnes som et utbrukt fotosted – i hvert fall på ganske lenge. Bildet viser 73.004/tog 701 like før det kjører inn på stasjonen.

73.008/tog 712 kjører ut fra Brusand stasjon.

72.010/tog 3021 har stoppet på Sirevåg stasjon.

Her kommer 72.005/tog 3020 ut av Sirevåg tunnel i vestenden av Sirevåg stasjon. Dette var trolig siste sommer vi fikk se en ubesudlet tunnelportal. Det så ut til at man var i ferd med å bygge gangforbindelse med trapper melllom boligfeltet oppe på Sandhelleren og parkeringsplassen ved stasjonen.

72.005/tog 3037 passerer tidligere Vatnamot holdeplass. Bakenden av toget er dekket av vegetasjonen på det vi kaller «Frokostodden». Det var her vi spiste frokost i hine hårde dager, da vi overnattet på holdeplassen, jeg i telt og Andreas i bilen. Her gjorde vi opp bål, kokte kaffe og inntok frokosten etter en fotorunde i terrenget. I dag er det Baker Roxman i Sirevåg som sørger for frokosten vår.

Så var tiden inne til å gjøre vendereis. Jeg skulle ta toget fra Kristiansand kl. 18.53, og vi ville ha en middagsstopp underveis. Det var dårlig med tog øst for Egersund den nærmeste tiden, bortsett fra tog 715, som var ventet inn samtidig som vi ankom stasjonen. Jeg fant kjapt et fotosted og rakk akkurat å knipse et bilde idet 73.002-settet ankom. Det bygges stort og høyt i bakgrunnen!

På Kristiansand stasjon sto denne skiftetraktoren med påskriften «Rail Combi». Den hadde jeg ikke sett her tidligere. Rail Combi er helt ukjent for meg. Sannsynligvis er det et nyoppstått selskap som tilbyr tjenester i en stadig mer fragmentert jernbane(u)virkelighet. Hadde den norske jernbanen vært en datamaskin, ville behovet for å kjøre en defrag-prossess vært presserende!

Nok en gang rettes en stor takk til Andreas, sjåfør i særklasse, som med sin kjennskap til veinettet er som et levende kart, og får oss raskeste vei dit vi skal.

Tilbake